Rekenchallenge wegen

In de klas hebben we een rekenchallenge gedaan, met als doel de kinderen een gevoel geven voor het gewicht van 1 kilogram. Dit hebben ze gedaan door te experimenteren met verschillende voorwerpen. De regels van de challenge zagen er als volgt uit: 

- Elke groepje kreeg een zakje waarin ze voorwerpen konden verzamelen.

- Het doel was om precies 1 kilogram aan voorwerpen in het zakje te stoppen.

- De kinderen mochten gedurende de activiteit één keer een referentiegewicht van 1 kilogram voelen      om een beter idee te krijgen van het gewicht.

- Het was toegestaan om voorwerpen uit de klas te gebruiken, zoals boeken, speelgoed,                        schrijfmaterialen, etc.

- De zakjes mochten niet tussentijds gewogen worden, behalve bij de eindmeting en de ene keer dat      ze het referentiegewicht mochten voelen.

- De kinderen werkten in kleine groepjes, zodat ze samen konden overleggen en beslissingen nemen.

Bij de eindmeting bleek dat slechts één groepje dicht bij het gewicht van 1 kilogram zat. De rest van de kinderen hadden allemaal minder dan 1 kilogram in hun zakjes. Dit toonde aan dat het inschatten van het gewicht zonder gebruik van een weegschaal een uitdagende taak was.

438a7023-741d-4ef9-98b4-dc388befbec7 438a7023-741d-4ef9-98b4-dc388befbec7
0a4a44dc-b800-4ff0-b00b-6f86d6e581e7 0a4a44dc-b800-4ff0-b00b-6f86d6e581e7
03e2c8c9-8100-47aa-97df-a872ef7db038 03e2c8c9-8100-47aa-97df-a872ef7db038
655c079e-595a-41f9-9a34-ba8f5d59e1fc 655c079e-595a-41f9-9a34-ba8f5d59e1fc
8e72040a-e333-49ff-90c2-7b8fcd4bf769 8e72040a-e333-49ff-90c2-7b8fcd4bf769