Schoolklimaat en veiligheid
Een school hoort een veilige plek te zijn waar kinderen zich thuis voelen en waar zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om aan het positieve en veilige schoolklimaat tegemoet te komen werken wij volgens de principes van Positive Behavior Support (PBS). | |
Positive Behavior Support (PBS)PBS staat voor het Positive Behavior Support (PBS). PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. PBS is een aanpak voor alle leerlingen gericht op de hele schoolomgeving, waarbij kinderen worden aangemoedigd om pro-sociaal gedrag te laten zien. Dus niet alleen in de klas, maar ook in de gangen, op het schoolplein en bij activiteiten buiten de school.
Leerlingen weten welk gedrag van ze wordt verwacht
Gedrag oefenen
Belonen en aanmoedigen
Consequenties
PestenOnderdeel van PBS is een ‘Anti-Pest-Programma’. Naast PBS werkt de school met een protocol om pesten tegen te gaan. Pesten is een belangrijk aandachtspunt. Voor pestproblemen zijn geen kant en klare oplossingen. Ieder geval van pesten heeft een andere oorzaak en heeft een eigen aanpak nodig. Eén ding staat voorop: op de Don Bosco wordt pesten niet getolereerd! Als er sprake is van pestgedrag zijn er drie betrokkenen te noemen: degene die pest, degene die gepest wordt en degene die erbij staan. Wij vinden het op school belangrijk dat aan alle betrokkenen aandacht wordt besteed. Daarbij moet goed gekeken worden naar de oorzaak van het probleem. Er wordt zoveel mogelijk oplossingsgericht gesproken met de kinderen. | VeiligheidsmetingJaarlijks wordt de veiligheid van de leerlingen gemeten door gebruik te maken van ‘Scholen op de kaart’. Dit wordt gedaan bij de kinderen uit groep 6, 7 en 8.
De sfeer op school Hoe graag ga je naar school? Hoe veilig je je op school? Hoe duidelijk vind je de regels op school? Heb je het naar je zin in de groep? Hoe tevreden ben je over de omgang met je medeleerlingen?
Het lessen op school Hoe tevreden ben je over wat je leert op deze school? Hoe tevreden ben je over de uitleg van juf of meester? Hoe duidelijk vertelt je juf of meester wat je goed of fout doet? Hoe goed helpt je juf of meester als dat nodig is?
Rapportcijfer Welk rapportcijfer geef je de school?
De school was erg nieuwsgierig naar de 6,2 voor het plezier in school. Hier hebben we leerkrachten van groep 6, 7 en 8 gesprekken over gevoerd met de leerlingen. Onze kinderen gaven aan als zij mochten kiezen, dat zij dan liever vakantie of weekend hebben. Dan kunnen zij namelijk zelf bepalen wat zij doen. Uit de gesprekken kwam, dat als zij naar school gaan dat zij dat prima vinden, maar vakantie is toch het lekkerst 🙂
VertrouwenspersoonJuf Marieke is onze vertrouwenspersoon. Zij gaat twee maal per schooljaar langs alle klassen om te vertellen wie zij is en wat een vertrouwenspersoon is. Naar aanleiding van de SCOL (de sociale competentiemeter) en de veiligheidmeting voert zijn gesprekken met alle kinderen van groep 4 t/m 8. Indien u iets wenst te bespreken met de vertrouwenspersoon dan kunt u bellen naar 0227-602204 (di en do) of mailen naar mariekevanduin@sarkon.nl |
Neem contact opBezoekadres de Campus 1
Locatie
Don Bosco op social media | Snel naar
Don Bosco School en ouders Vakanties en schooltijden Sarkon | Onderwijs Kwaliteit
Jaargroepen PBS Engels
Opvang Visie Kinderopvang BSO Inschrijven | Groepen
Kennismaken Inschrijven Start op school
|